Serwis żurawi przeładunkowych HDS
Budowa i wykorzystanie żurawia HDS
Nazywany żurawiem przeładunkowym – jak sama nazwa wskazuje jest to urządzenie służące do przenoszenia ładunków, mające kompaktową konstrukcję. Łatwo dociera do trudno dostępnych miejsc. Wykonuje pracę, która byłaby niemożliwa dla innych dźwigów. Jest w grupie dźwignic – maszyn do rozładunku i załadunku towarów. Żurawie tego typu mają szerokie zastosowanie w branży transportowej oraz budowlanej. Posiadają napęd mechaniczny i zbudowane są z obracającej się kolumny, umieszczonej na podstawie oraz układu wysięgnikowego na szczycie kolumny. Montuje się je na naczepach lub pojazdach, dlatego zaliczają się do kategorii przenośnych i podlegają pod Urząd Dozoru Technicznego.
Żurawie HDS dzielą się ze względu na dostosowanie do różnych odnóg przemysłu:
- ogólnego zastosowania – ze sztywną konstrukcją na podwoziu pojazdu;
- drzewnictwo – na tylnej części pojazdu zamontowany żuraw wraz ze skrzynią ładunkową oraz specjalnymi chwytakami;
- umieszczone w środkowej części pojazdu.
Żuraw HDS zawiera elementy stałe, które są niezbędnym wyposażeniem każdego HDS-u oraz części zamienne, które wymieniane są wedle dopasowania do danego rodzaju zadania.
Najważniejsze stałe elementy żurawia HDS:
- Wysięgnik – jeden z najważniejszych elementów. Część ruchoma, która pozwala pracować w każdym terenie;
- Podstawa żurawia – platforma, na której zamontowany jest cały żuraw;
- Komplet podpór – stabilizuje żurawia, podpory są z każdej strony, aby równoważyć zwiększony ciężar dźwigu;
- Kolumna żurawia – pionowy element łączący platformę z wyciągiem, czasami ma układ teleskopowy, co przyspiesza i ułatwia prace dźwigowe.
Elementy zmienne żurawia dostosowane do bieżących zadań:
- Hak – można wykorzystać do dużych i ciężkich ładunków w oparciu o system lin i zawiesin.
- Chwytak – alternatywa dla haka. Przydatny w trudnych pracach, gdzie potrzebne jest zawieszenie elementów z użyciem lin. Łapy chwytaka świetnie radzą sobie z ładunkami o nieregularnych kształtach.
- System hydrauliczny – przyspiesza i ułatwia rozpakowanie sprzętu, dzięki konstrukcji HDS na siłownikach. Dodatkowo, zwiększa precyzję.
Kiedy należy przeprowadzać konserwację HDS?
Najlepiej w terminach określonych na podstawie instrukcji urządzenia. Sprawdzenie konstrukcji nośnej oraz instalacji ochrony przeciwpożarowej wskazane jest raz na 12 miesięcy. Tylko systematyczne przeglądy pozwalają usunąć nieprawidłowości i usterki w działaniu.
Żurawie (rodzaje) | Co ile czasu przegląd? |
przenośne, przewoźne, inne niż szybkomontujące i stacjonarne | 60 dni |
szynowe, samojezdne, wieżowe, szybkomontujące, przewoźne | 30 dni |
z napędem ręcznym | 90 dni |
Przestrzegając zasad poprawnej eksploatacji, konserwator sprawdza stan techniczny urządzeń sterujących, sygnalizacyjnych, oświetleniowych oraz elementów bezpieczeństwa i ograniczników ruchowych. Równie ważna jest także kontrola mechanizmów napędowych, cięgien nośnych i ich zamocowań oraz układów hamulcowych.
Inne rodzaje badań i przeglądów
Podczas użytkowania żurawi HDS przeprowadza się trzy rodzaje badań:
- okresowe,
- eksploatacyjne,
- powypadkowe/poawaryjne.
Badania okresowe HDS
Przeprowadza się w oparciu o terminy określone dla poszczególnych rodzajów żurawi. W czasie takiej kontroli inspektor UDT( Urzędu Dozoru Technicznego) sprawdza wymagane uprawnienia konserwatorów i operatorów żurawi, pomiary elektryczne w protokołach, dziennik konserwacji urządzenia oraz księgę rewizyjną.
Jednostka UDT przedstawia formę oraz zakres badań eksploatacyjnych w zależności od sytuacji, w której dokonuje kontroli, może to być np. modernizacja, naprawa lub wymiana elementów technicznych. Aby obsługiwać żuraw HDS potrzebne są uprawnienia HDS, które otrzymuje się po ukończeniu specjalistycznego kursu. W przypadku konserwatora trzeba mieć kwalifikacje UDT (po zdaniu egzaminu państwowego).
Badania okresowe żurawi HDS | W jakim terminie? |
przenośnych, przewoźnych, innych niż szybkomontujące oraz stacjonarnych | co 3 lata |
z napędem ręcznym | co 2 lata |
wieżowych, samojezdnych, przewoźnych, szynowych, przenośnych z udźwigiem większym niż 3200 kg | co 1 rok |
Co sprawdza się w czasie badania okresowego?
- właściwe umieszczenie instrukcji obsługi, napisów ostrzegawczych i informacyjnych;
- prawidłowa praca urządzeń ochronnych i zabezpieczających;
- kontrola czy urządzenie wymaga działań naprawczych;
- weryfikacja kwalifikacji operatora i konserwatora przez inspektora UDT;
- przegląd dziennika konserwatora i księgi rewizyjnej.
Badania eksploatacyjne, poawaryjne i powypadkowe
Wykonuje miejscowa jednostka Urzędu Dozoru Technicznego w przypadku np. modernizacji lub naprawy HDS, wymiany elementów technicznych oraz montażu w nowej lokalizacji. Badania poawaryjne i powypadkowe przeprowadza się w chwili awarii urządzenia lub wypadku podczas eksploatacji. W takich sytuacjach należy zawiadomić lokalny organ UDT.
Serwis żurawi przeładunkowych
Posiadamy bogate doświadczenie w branży dźwigowej i zapewniamy fachową pomoc dla żurawi HDS oraz leśnych. Chętnie podejmiemy współpracę z firmami budowlanymi lub transportowymi oferując pełen profesjonalizm w naprawie i konserwacji urządzeń. Oprócz tego wykonujemy rejestrację UDT oraz modernizacje sprzętu. Codzienne zlecenia przyczyniły się do zdobycia umiejętności szybkiej diagnozy usterki i sprawnej naprawy. Nasi pracownicy przechodzą liczne kursy konserwacyjne, dzięki czemu są wysoko wykwalifikowani w temacie.
Obsługujemy wiele wiodących marek takich jak: PALFINGER, FASSI, HMF, PM, EFFER, BEFARD.
Naprawiamy:
- żurawie i dźwigi HDS montowane na samochodach dostawczych oraz ciężarowych,
- urządzenia załadowcze i przeładunkowe typu: żurawie, dźwigi samojezdne, podnośniki koszowe, hakowce, bramowce oraz wózki przewoźne i pokrewne.
Świadczymy usługi w zakresie:
- Regeneracji i wymiany:
- rozdzielaczy,
- siłowników,
- chwytaków,
- rotatorów,
- pomp hydraulicznych,
- zamków,
- bębnów mayera;
- Likwidacji:
- luzów na obrocie i wysuwie,
- uszkodzeń mechanicznych,
- wycieków;
- Wymiana lub naprawa:
- instalacji hydraulicznej,
- haków,
- elektryki,
- uszczelniaczy,
- ślizgów i innych;
- Remonty gruntowne i kapitalne