Kontrola sprawności suwnicy – co sprawdzić?
Obsługa suwnicy – codzienna kontrola sprawności urządzenia
Najskuteczniejszym sposobem na unikniecie i obniżenie zagrożeń podczas pracy z suwnicą jest przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Operator suwnicy musi posiadać uprawnienia UDT pozwalające mu na obsługę urządzenia. Uprawnienia na suwnice uzyskuje się podczas szkolenia UDT.
Przed rozpoczęciem pracy operator suwnicy musi przeprowadzić jego kontrolę, a mianowicie są to:
- wzrokowa kontrola sprawności urządzenia
- kontrola sprawności działania mechanizmów bezpieczeństwa
Praca może być prowadzona tylko z suwnicami posiadającymi aktualną decyzję UDT na eksploatację. Urządzenie nie może być uszkodzone lub wybrakowane.
Wzrokowa kontrola sprawności urządzenia:
- sprawdzenie środowiska pracy w celu określenia, czy nie zaistniały nowe zagrożenia dla pracy suwnicy
- sprawdzenie toru jezdnego urządzenia pod kątem mocowania elementów, odkształceń, luzów
- sprawdzenie stanu technicznego urządzenia, w tym kasety sterującej, wycieków smarów i innych płynów
- sprawdzenie kół jezdnych mostu i wciągnika lub wciągarki
- sprawdzenie liny albo łańcucha nośnego oraz ułożenia tego elementu w gniazdach
- sprawdzenie stanu urządzenia chwytającego
- sprawdzenie zamocowania osłon zabezpieczających
- sprawdzenie stanu znaków ostrzegawczych
- sprawdzenie, czy urządzenie nie jest w trakcie prac konserwacyjnych albo czynności dozoru technicznego
Kontrola sprawności funkcjonowania poszczególnych mechanizmów bezpieczeństwa:
- włączenie głównego wyłącznika zasilania
- gdy urządzenie jest wyposażone w urządzenia blokujące ruch, należy je otworzyć
- przełączyć sterowanie kasety na urządzenie, gdy dotyczy danego urządzenia
- sprawdzenie działania mechanizmów ostrzegawczych, w tym lamp, sygnałów dźwiękowych, świateł ostrzegawczych
- sprawdzenie działania przyrządów sterowniczych
- sprawdzenie prawidłowości działania przycisku zatrzymania awaryjnego
- sprawdzenie, czy ruchy urządzenia odpowiadają oznaczeniom na pulpicie sterującym
- sprawdzenie działania łączników krańcowych mechanizmu podnoszenia i na torach jazdy
- sprawdzenie działania hamulca z obciążeniem
- sprawdzenie działania sprzęgła poślizgowego i ogranicznika udźwigu z obciążeniem
Na koniec operator powinien wykonać też kontrolę sprawności działania mechanizmów napędowych poprzez jazdę próbną.