Grúas móviles HDS: descripción, tipos, componentes

Żuraw przenośny, nazywany inaczej przeładunkowym czy też HDS – hydraulicznym dźwigiem samochodowym to dźwignica zamontowana na samochodzie. To urządzenie, które służący do załadunku oraz rozładunku towaru. Wszystkie żurawie przenośne podlegają dozorowi technicznemu.
Żurawie HDS dzieli się na następujące rodzaje:
- żurawie ogólnego przeznaczenia – wyposażone są w konstrukcję zamontowaną sztywno na podwoziu pojazdu, wysięgnik pracuje w płaszczyźnie poziomej oraz pionowej
- żurawie leśne do załadunku drewna – wyposażone są w chwytaki, dzięki którym możliwe jest podnoszenie drewna
Pod względem miejsca montażu żurawia przenośnego wyróżnia się następujące:
- żurawie montowane na pojeździe z tyłu pojazdu ze skrzynią ładunkową
- żurawie montowane w środkowej części pojazdu pomiędzy kabiną kierowcy a skrzynią
Żurawie HDS bazują na technologii hydraulicznej – ich elementy sterowane są z użyciem układu hydraulicznego.
Główne elementy konstrukcyjne żurawi przeładunkowych to:
- podpory – stabilizują urządzenie
- podstawa – u podstawy żurawia
- kolumna – pionowy element osadzony na podstawie żurawia
- wysięgnik – element regulowany, przeznaczony do manipulacji ładunkiem
Do obsługi żurawi przeładunkowych potrzebne są odpowiednie uprawnienia HDS – nadawane są one po uczestnictwie w kursie HDS. Podczas niego uczestnicy dowiadują się wszystkiego zarówno w kontekście teorii budowy i obsługi urządzenia, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jak i również uwzględnia on ćwiczenia praktyczne, dzięki którym uczestnicy kursu dowiadują się, jak prawidłowo obsługiwać sprzęt.
Base jurídica: documentos seleccionados:
- Reglamento del Consejo de Ministros de 7 de diciembre de 2012 sobre los tipos de dispositivos técnicos sujetos a supervisión técnica (Diario de Leyes 2012 nº 0 punto 1468), dictado en base al artículo 5.2 de la Ley de Supervisión Técnica.
- Orden del Ministro de Emprendimiento y Tecnología de 30 de octubre de 2018 sobre las condiciones técnicas de la supervisión técnica en el funcionamiento, la reparación y la modernización de los equipos de manipulación de materiales (Diario de Leyes 2018 punto 2176).